Iepriekšējā springtime versija
Springtime mākoņi

Interneta mārketings





Interneta mārketinga definīcija

Interneta mārketinga nozare Latvijā ir salīdzinoša jauna, tā tikai pašlaik uzsāk savu attīstības ceļu, tādēļ vairumam cilvēku par to ir nepilnīgs priekšstats. Interneta mārketinga definīcija skaidro, ka interneta mārketings ir māksla un zinātne par mājas lapu attīstīšanu un reklamēšanas veicināšanu, kas atbalsta un ir sastāvdaļa no vispārējās organizācijas mārketinga un komunikāciju stratēģijas. Skaidrojot nedaudz plašāk – tās ir jebkuras darbības, ko veic uzņēmumi, sadarbojoties ar klientiem vai savā starpā, ar elektronisko sakaru līdzekļu palīdzību. Organizācijas darbību internetā, tāpat kā tradicionālajā mārketingā, nosaka organizācijas kopējie mērķi, pietam tā ir daļa no kopējās organizācijas mārketinga stratēģijas. Interneta mārketingam tiek pievērsta arvien lielāka uzmanība, jo tā ietekme ir ļoti liela. Organizācijas interneta stratēģija tieši ietekmē pārdošanas rezultātus un zīmola kvalitāti, turklāt – pilnīgi viss, kas notiek internetā ir pieejams neierobežotam interneta lietotāju lokam neierobežoti ilgu laiku.

Ieguvumi no interneta mārketinga

Interneta mārketings ir pamanāms, interesants un inovatīvs veids kā reprezentēt savu uzņēmumu tā klientiem un sadarbības partneriem!

Interneta mārketinga formas un izpausmes ir neierobežojamas, taču var izdalīt galvenās priekšrocības, kuras var iegūt sekmīgi izmantojot interneta mārketinga piedāvātās iespējas.
•    Interneta mārketings PALĪDZ PĀRDOT – palielināt organizācijas pārdošanas apjomu, jo produktu pārdošanai internetā ir zemākas izmaksas, turklāt internetā iespējams daudz plašāks piedāvājums kā tradicionālajās tirdzniecības. Ja interneta komerciju salīdzinātu ar veikalu, tad varētu teikt, ka interneta mārketings piedāvā praktiski neierobežotu telpu, kurā var izlikt pārdošanā savas preces.
•    Interneta mārketings RADA PIEVIENOTO VĒRTĪBU, piedāvājot klientiem papildus labumus, kurus viņiem nebūtu iespējams saņemt tradicionālajā tirdzniecības vietā. Interneta mārketings nodrošina lielāku apkalpošanas ātrumu, bieži vien zemāku cenu, papildus informāciju klientam, veidojot atgriezenisko saiti caur klientu atsauksmēm.
•    Interneta mārketings PALĪDZ TIKT TUVĀK KLIENTAM, veidojot abpusējo komunikāciju un uzlabojot dialogu caur e-pasta sūtījumiem, aptaujām un pētījumiem. Tā ir iespēja bez starpniekiem ieklausīties tajā, ko saka klienti un nodot tieši viņiem savu vēstījumu.
•    Interneta mārketings ĻAUJ SAMAZINĀT IZMAKSAS, jo interneta komunikācijai ir zemākas mārketinga izmaksas un pieejama plašāka auditorija, kuru sasniegt ir daudz vieglāk kā tradicionālajos komunikācijas veidos.
•    Interneta mārketings PAPLAŠINA ZĪMOLA ATPAZĪSTAMĪBU, jo uzņēmums ar pareizi optimizētu mājas lapu, tiek reprezentēts praktiski neierobežotai auditorijai, tādēļ būtiski pārdomāt ko sastāstīt, kā stāstīt un kā pozicionēt organizāciju.
 

Interneta mārketinga mērķis

Internet mārketinga galvenais mērķis ir paplašināt fiziskās pasaules uzņēmējdarbību, pārceļot to arī virtuālajā vidē, ļaujot pirkt, pārdot, slēgt darījumus, sadarboties un sazināties, izmantojot modernās tehnoloģijas. Aizvien attīstoties dažādiem tehnoloģiskiem jauninājumiem, interneta mārketings ieņem stratēģisku lomu uzņēmuma attīstībā. Saskaņā ar Latvijas Interneta asociācijas datiem (www.lia.lv) Interneta lietotāju skaits Latvijā strauji pieaug. Līdz ar to pieaug arī potenciālais interneta mārketinga lietotāju skaits. Interneta mārketings saglabā savu straujo izaugsmi, jo tā daudzie risinājumi un priekšrocības kļūst visredzamākie brīdī, kad mārketinga budžeti tiek pakļauti arvien lielākiem ierobežojumiem.

Priekšrocība pār tradicionālo mārketingu

•    GLOBĀLS VĒRIENS. Internets ļauj biznesam darboties globālā līmenī un sasniegt klientus, lai kur arī uz zemes tie atrastos. Vienīgais nosacījums, lai tas izdotos – Jūsu WEB lapai apmeklētāji ir jāieinteresē, padarot tos par Jūsu organizācijas klientiem. Kamēr tradicionālā mārketinga izmaksas ierobežo iespēju sasniegt miljoniem potenciālo klientu, interneta mārketings atver ceļu uz panākumiem ne vien lielām kompānijām, bet arī maziem nišas uzņēmumiem, ar krietni vien mazāku budžetu.
•    PLAŠS PIEDĀVĀJUMS. Interneta mārketings ne vien ļauj sasniegt patērētājus plašā lokā, bet arī ļauj piedāvāt krietni vien pilnīgāku produktu un pakalpojumu klāstu. Interneta mārketings iekļaujas starp citām uzņēmuma mārketinga stratēģijām, informācijas menedžmentu, sabiedriskajām attiecībām, klientu servisu un izpārdošanām. Turklāt, ņemot vērā jaunās tehnoloģijas, ka nemitīgi attīstās un pilnveidojās, piedāvājuma iespējas var vienīgi paplašināties.
•    INTERAKTIVITĀTE. Kad tradicionālais mārketings vairs nespēj panākt ziņojuma nokļūšanu līdz patērētājiem, interneta mārketings piedāvā dialogu starp uzņēmumu un tā klientu. Ar divvirzienu komunikācijas kanāla palīdzību, uzņēmumi var pilnveidot savu darbību padarot to dinamiskāku un piemērotāku patērētājiem.
•    AKTUALITĀTE. Interneta mārketings ļauj sniegt tūlītēju ietekmi veidos, kādos tradicionālajam mārketingam nebūtu iespējams noreaģēt. Tradicionālā mārketinga iespējas (piemēram, reklamēšana avīzēs) neļauj potenciālajam klientam spert soli no dzirdēšanas par produktu vai pakalpojumu līdz reālai rīcībai – tā iegādei. Izmantojot interneta mārketingu šo soli spert ir ļoti vienkārši – ar pāris peles klikšķiem. Turklāt interneta mārketings ļauj jūsu biznesam darboties 24 stundas dienā 7 dienas nedēļā katru nedēļu gadā.
•    DEMOGRĀFIJA. Interneta lietotājus uzskata par sabiedrības daļu ar vislielāko ieinteresētību precēs un pakalpojumos, turklāt, lai gan demogrāfiski caur internetu iespējams segmentēt jebkuru sev vēlamu patērētāju grupu, tas nav vienīgais veids kā piekļūt interesentiem. Daudz lielāku atdevi var iegūt nišas produkti, kuri koncentrēti uz kādu konkrētu patērētāju grupu. Tā kā šie patērētāji jau šobrīd apmeklē vienas un tās pašas WEB lapas, tad iespēja, ka mērķorientēti nišās klienti tiks piesaistīti arī Jūsu uzņēmuma ir daudz lielāka nekā izmantojot tradicionālā mārketinga metodes.
•    SPĒJA PIELĀGOTIES UN SLĒGTĀS CIKLA MĀRKETINGS. Slēgtā cikla mārketings paredz patstāvīgus rezultātu mērījumus un tirdzniecības analīzi. Interneta mārketings piedāvā iespēju ne vien novērtēt gala rezultātu, uz ko koncentrējas tradicionālais mārketings, bet arī nepārtraukti sekot klientu atsaucībai un mārketinga kampaņas efektivitātei un vajadzības gadījumā dinamiski pielāgot kampaņu patērētāju vēlmēm un vajadzībām.

Labs interneta mārketings

•    Liek Jūsu mājas lapai strādāt Jūsu uzņēmuma labā daudz sekmīgāk, piepildot apmeklētāju cerības, vēlmes un vajadzības;
•    palīdz ar Jūsu mājas lapu sasniegt maksimāli lielu labumu;
•    ir nozare, kas sasaista kopā informācijas tehnoloģijas, komunikācijas un mārketinga prasmes;
•    ir inovatīva, veiksmīga un radoša pieeja jaunu risinājumu meklēšanā;
•    aptver informācijas meklēšanu, analīzi, izmēģināšanu un pieredzi;
•    liek atcerēties, ka konkurents ir viena peles klikšķa attālumā.
 

Interneta mārketinga piemēri

Šie ir tikai daži interneta mārketinga piemēri, kas uzlabotu Jūsu zīmola mārketingu internetā:
•    kontekstuālās reklāmas iegāde (piemēram, Google AdSense, Textads);
•    baneru vietas iegāde lielākajos nozares vortālos;
•    mājas lapas apmeklētības datu analīze ar Google Analytics;
•    mājas lapas satura optimizācija meklētājiem – SEO;
•    e-pasta mārketings;
•    reģistrācija parastajos un B2B sociālajos tīklos;
•    produkta reklāmas raksti Latvijas blogos;
•    Twitter konta atvēršana produkta atlaižu reklamēšanai;
•    aplikāciju izveide sociālajiem tīkliem (piemēram, Draugiem.lv, Facebook);
•    interaktīvie risinājumi.
 

Interneta mārketinga budžets

Lai saprastu, cik % no mārketinga budžeta būtu jāiegulda interneta marketingā, ir jāapsver vairāki būtiski faktori:
•    uzņēmuma lielums;
•    darbības sfēra;
•    vai pakalpojumu iespējams iegādāties internetā;
•    mērķauditorijas sasniedzamība internetā;
•    reklāmas budžeta lielums.

Ir uzņēmumi, kuriem faktiski nav nepieciešamība tērēt finansiālos līdzekļus interneta mārketingam. Pie šādiem uzņēmumiem pieder miniatūri uzņēmumi, kas darbojas vienīgi lokālajā tirgū, un kuriem nav citu filiāļu, kā arī nav vajadzības piesaistīt jaunus klientus un interesentus.

Samērā nelieli interneta mārketinga ieguldījumi, kas svārstās no 3 līdz 7 % no mārketinga budžeta varētu būt uzņēmumiem, kuriem ir ļoti specifiska un šaura mērķauditorija. Lai gan šādu uzņēmumu ir samērā maz, tomēr arī 3-7% mārketinga budžeta ieguldījums interneta mārketinga aktivitātēm var nest necerēti labus rezultātus. Šādiem uzņēmumiem galvenokārt vajadzētu koncentrēties uz kvalitatīvas un SEO draudzīgas mājas lapas izstrādi, uzturēšanu un nemitīgu optimizāciju, lai potenciālie klienti meklējot konkrēto produktu vai pakalpojumu interneta meklētājsistēmā, uzreiz starp pirmajiem rezultātiem, ja ne pat pašu pašā pirmajā vietā, ieraudzīti konkrētā uzņēmuma mājas lapu.

Lielākajai daļai uzņēmumu ir nepieciešami vidēji interneta mārketinga ieguldījumi, kas ir no 7 līdz 20% no kopējā mārketinga budžeta. Šajā grupā ietilpst uzņēmumi, kuri neietilpst pirmajās divās kategorijās, un kuri nepiedāvā savas preces vai pakalpojumus iegādāties internetā. Šiem uzņēmumiem jādomā ne vien par to, kā padarīt redzamu savu mājas lapu, bet arī kā ieinteresēt lapas apmeklētāju, kā noturēt to lapā pēc iespējas ilgāk, lai varētu aplūkot pēc iespējas plašāku preču vai pakalpojumu klāstu.
Augsti interneta mārketinga ieguldījumi, kas sastāda 20 – 80% no mārketinga kopējā budžeta ir nepieciešami uzņēmumiem, kuru faktiskā mērķauditorija gandrīz pilnībā ir sasniedzama vienīgi internetā, kā arī uzņēmumiem, kuri piedāvā savas preces vai pakalpojumus iegādāties daļēji vai pilnībā ar interneta starpniecību.
Situācijās, kad mārketinga budžets ir samērā mazs, ir jāpārdomā kā to vislabāk izmantot – vislabāk būtu to nesadalīt, bet vērt to vienā virzienā. Ja izvēlē ir izdarīta par labu interneta mārketingam, visveiksmīgākie rezultāti būs, ja tas 100% tiks novirzīts interneta mārketinga aktivitātēm.